Seksuele voorlichting

Het was een mail uit de klas van Oudste Zoon die triggerde. Ze zouden de volgende dag een les behandelen uit de serie ‘wonderlijk gemaakt’, een methode voor seksuele vorming op de basisschool. Onder het motto: het gaat mij niet gebeuren dat hij op school eerder voorlichting krijgt dan thuis, én met twee zwangere tantes als voorbeeld, begon ik dus maar bij het begin.

Ik was al eens eerder begonnen. Zoon wilde weten hoe een baby nu eigenlijk uit de buik van een mama kan komen. Halverwege voegde manlief zich bij het tafereel met een grijnzende blik van: zo, eens kijken hoe jij je hieruit gaat redden. Niet dus. Einde voorlichting.

Met groot respect denk ik daarom terug aan de voorlichting die ik vroeger kreeg. Zonder blikken of blozen stond mijn moeder dan aan mijn bed, ik een jaar of tien: ‘Weet je eigelijk wat een condoom is?’. Nou, vanaf dat moment dus wel. Toen in de derde klas dan ook – het langverwachte – hoofdstuk 14 uit het biologieboek werd behandeld, vulde ik moeiteloos de vragenlijst in waarmee de docent het kennisniveau van de groep wilde meten. Alleen het antwoord op ‘natte droom’ moest ik schuldig blijven. Geen wonder met (toen) vier dochters in huis. Diezelfde avond was ik weer helemaal bij, met dank aan – ditmaal – mijn vader.

Als Oudste Zoon in de vensterbank zit te kleuren, neem ik mijn kans waar. Zo simpel mogelijk vertel ik hem over verliefd worden, trouwen, vrijen en kinderen krijgen. Hij vindt het bereinteressant. Zeker als ik de plaatjes uit mijn boek Verwachtingsvol erbij laat zien. ‘Mam, je was zeker wel blij hè, dat ik als eerste bij het ei was’. Nu is het mijn beurt om te grijnzen. Ja lieverd, super blij!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *